Tv-vært og tilrettelægger Kristian Gintberg, som er verdenskendt i Danmark blandt alle børn, som ser Ramasjang, tog tre dage til London for at lære film-storytelling af den amerikanske guru McKee. Læs hvad han lærte, og prøv selv McKees greb i dine historier.
Robert McKee er en af de tunge drenge indenfor manuskript-struktur og historiefortælling.
Som amerikaner tager han udgangspunkt i amerikanske film, men strukturen og
metoderne er universelle og kan ligeledes bruges på eksempelvis europæiske film og
serier.
Casablanca som case
Kurset løb over 3 dage i London. McKee gennemgik sine metoder indenfor
historieskrivning (heraf kursusnavnet “Story”) med hjælp fra nogle få slides. Den sidste
dag brugte vi på at se filmen Casablanca, hvor McKee stoppede filmen flere steder
undervejs for at vise eksempler på, hvor, hvordan og hvorfor filmskaberne og
manuskriptforfatterne havde valgt at gøre som de gjorde.
Bøger er ikke nok
Efter min mening er “Story” et must for alle der gerne vil skrive fiktions-manuskripter til
film eller tv. Jeg har også læst bøger af andre manuskript-guruer, eksempelvis Syd Field.
Men da film og tv er visuelle medier, betyder det meget at høre teorien og metoden fra en
mand der rent faktisk står foran dig og samtidig kan vise eksempler. Og da Syd Field er
død, er Robert McKee en bedre kandidat til dette.
Hvad har jeg lært?
Mængden af information, know how, teorier og tricks er stor, men de mest essentielle ting
jeg har taget med mig fra “Story” er vigtigheden af en aktiv hovedperson og de såkaldte
plot points.
Tip 1: en hovedperson, der reagerer
Den aktive hovedperson er vigtig. Hvis din hovedperson ikke handler, men blot reagerer
på verden omkring sig, bliver filmen kedelig og uden retning. Tag for eksempel
“Flygtningen” med Harrison Ford. Her bliver Harrison Fords kone myrdet og han får
skylden for det. Han må flygte. Men for at han ikke bliver passiv og ikke bare reagerer ved
at flygte, så sætter manuskriptforfatteren ham til at være aktiv ved at prøve at opklare
hvem der har myrdet konen.
Tip 2: Vendepunkter er historiens skelet
Plot points, også kaldet vendepunkter eller akt klimaks er skelettet i din historie. I en tre
akters historie er der 3 af dem. En i slutningen af hver akt. Disse plot points er
hjørnestenene i din historie og her hvor helten aktivt beslutter at redde prinsessen, eller
hvor rumskibet styrtet ned på en planet. Hvad gør vores hovedperson nu?
Anbefaling
Jeg kan varmt anbefale McKee’s “Story” kursus. Ligemeget om du er bekendt med hans
bøger eller er nybegynder. Kurset klæder dig umanerligt god på til at skrive
fiktionsmanuskripter og giver dig en række fikspunkter, så du ikke behøver lave alle
begynderfejlene flere gange.
Kristian Gintberg, vært og tilrettelægger på DR.