Et kursus i filmisk fortælleteknik i New York, besøg hos et medie, der laver fortællinger til bl.a. snapchat, møde med en eks-bankrøver, der nu arbejder 15 avisers projekt for at reducere antallet af sorte kriminelle i Philadelpia, en høring om et gas-kraftværk og et par nye film på Tribeca Film Festival var 6 DR-dokumentar-journalisters efteruddannelse i USA.
12. – 14. April
Robert McKee Story Seminar
https://mckeestory.com/
https://youtu.be/KpKo9HdaGkM
Hvad skal der til for at en historie er værd at se på det store lærred? På sin egen finurlige måde har Robert McKee terpet os gennem de enkelte elementer i et godt filmmanuskript – med fokus på at skabe true characters og få subteksten frem i hver eneste scene, hver replik, hver bevægelse, hvert billede og hver en lyd. Intet må være tilfældigt.
McKees seminar henvender sig ikke kun til filmfolk, men kan i høj grad ogsåoverføres på tv-fortællinger. Hvis man erstatter ordet ”screenwriting” som er kernen i Mckee’s seminar, med ”redigering og tilrettelæggelse” er det vores klare indtryk at alt i seminaret relaterer til 100% til den verden vi arbejder i; den dokumentariske.
Storytelling-guru
Robert Mckee er ”guru of gurus” indenfor feltet Storytelling. Han har rejst verden med sine lectures siden 1984 og arrangerer til stadighed kurser fra Los Angeles til Beijing. Blandt hans kursusdeltagere tæller over 60 Academy Award Winners, 200 Academy Award Nominees og 200 Emmy Award Winners.Navne som Dawid Bowie, Kirk Douglas, John Cleese og folkene bag selskabet Pixar + Lord of the Rings har også været på kursuslisten gennem tiden.
Hans lecture er delt op i 4 sektioner.
Sektion 1-3 dækker blandt andet begreberne; Premise Idea, Counter Idea, Controlling Idea
Story Structure, Beat, Scene, Sequence, Act, Archplot, Miniplot, Antiplot, Turning Points, Emotional Dynamics, Setup/Payoff.
Sektion 4 er en fuldstænding dissekerende analyse, ud fra alle teorierne, af klassikeren fra 1942 “Casablanca” med Humphrey Bogart og
Ingrid Bergman.
Konklusion: Overstå jetlag før kurset
Mckee går grundig til værks når han fortæller. Altid med sidekicks og underholdende anekdoter, der trods alt bløder lidt op den teoretiske tone. At gennemføre Robert Mckees Story Seminar er i sig selv en bedrift. Seminaret strækker sig over tre lange dage med forelæsning fra kl. 9 om morgenen til kl. 20 om aftenen. Det er hårdt at sidde ned og holde fokus så længe. Vi kunne have ønsket os, at seminaret enten havde været forlænget en dag, eller at Mr. McKee havde skåret lidt ned på indholdet (eller sparet på gentagelserne). Et godt råd kunne også være, at man som kursist bør komme over sit jetlag inden kurset starter. Men bortset fra det, så var det meget lærerigt og brugbart i vores arbejde som tv-historiefortællere.
16. april
American Documentary POV
http://www.pbs.org/pov/about/digital/
American Documentary POV i Brooklyn har mange års erfaring med at lave storytelling til web – senest har de udviklet dokumentarfilm til Snapchat! Vi mødte Courtney Brown, der er program og udviklings-koordinator, Yvonne Ashley Kouadjo, digital pruducer og content coordinator, og Nicole Tsien, som er associate producer og arbejder med founding, for selv om American Documentary POV arbejder med public service, får de ingen midler fra staten, og er derfor afhængige af at finde samarbejdspartnere til alle deres projekter. Et eksempel er et samarbejde med New York Times om ”implicit bias” – 25 små film og portrætter af amerikanere, med forskellige etniske baggrunde, der rejser forskellige spørgsmål om, hvordan vi mere eller mindre bevidst ser på andre mennesker, fx pga af deres hudfarve eller etniske oprindelse -hvordan de ser på os – og hvordan vi ser os selv. https://www.nytimes.com/2017/03/15/learning/lesson-plans/25-mini-films-for-exploring-race-bias-and-identity-with-students.html Målet var at øge opmærksomheden på, hvor lynhurtige vi er til at dømme andre mennesker, at det på mange planer betyder noget for et samfund at vi alle er ”implicit biased” – og at derfor er det nødvendigt at være bevidste om, at vi er det.
Et andet eksempel vi så, var en dokumentar udviklet til Snap-chat om gamle mænd, med forskellige etniske baggrunde, der mødes om at spille domino i Brooklyns gader. De fire mænd har hver en personlig historie brugeren kan gå på opdagelse i og de mange små film ligger tilgængelige på Snapchats Discoverfunktion. Målgruppen er unge mennesker fra Brooklyn, der gennem Snapchat kan få indblik i hvad der sker i deres lokalsamfund Men hvis vi skal tro vores værter på American Documentary POV, så er brugen af Snapchat vigende – og i stedet er Instagram den platform, der skal satses på fremover for at ramme de unge med gode historier og nyttig viden fortalt i et sprog og i en visuel form, der passer til dem.
Tirsdag 17.april
Re-entry
https://thereentryproject.org/
Få dage efter hændelsen på en Starbucks cafe i Philadelphia, hvor to sorte mænd blev anholdt angiveligt uden grund, tog vi Amtrak toget til Philadelphia for at mødes med Jean Friedman-Rudowsky. Hun er leder af Re-entry-projektet, hvor 15 medier i Philadelphia er gået sammen om at lave konstruktiv og løsningsorienteret journalistik om et kæmpe samfundsproblem, nemlig at de i byen har USA’s højeste andel af unge sorte i fængsel. Hvordan kan de indsatte efter at have udstået deres straf vende tilbage til et normalt liv og bidrage til samfundet uden at falde tilbage til kriminaliteten? Jean fortalte, at det er svært at måle den umiddelbare effekt af de 15 mediers målrettede samarbejde – og at de var stødt på ”implict bias” og reaktioner fra læsere, seere og lyttere, der gik på ”hvorfor hjælpe forbryderne fremfor ofrene”.
Eks-bankrøver er konsulent
Jean Friedman-Rudowsky introducerede os til den 61-årige eks-bankrøver J. Jondhi Harrell, som efter 25 år bag tremmer nu bl.a. arbejder som ekspert på re-entry projektet. Som en anden Robin Hood har han i sit tidligere kriminelle liv begået væbnede bankrøverier for at skaffe penge til de fattige i ghettoen. Han fortalte farverigt om gentagne anholdelser med biljagt og skyderier. I fængslet undergik han en stor transformation via inspiration fra 2 PAC’s stedfar Mutula Shakur. De har sammen formet ”The Circle of Consciousness”, som er en filosofi baseret på uddannelse og ikke-vold. Sammen overtog de på det nærmeste et fængsel med 1500 sorte mænd, hvilket bevirkede at de indbyrdes banderelaterede voldsepisoder ophørte. Fangerne begyndte at uddanne sig og tænke i dybereliggende fordele ved ikke at være ofre. In order to succeed when you get out, you have start to change now!
Til høring om gasværk i baghaven
Efter sin udgang er den meget karismatiske Jondhi fortsat med at hjælpe tidligere fanger med at organisere et værdigt liv uden kriminalitet. Jondhi har gang i mange projekter, hvor han og andre tidligere kriminelle engagerer sig i lokalsamfundet. Vi tog derfor med Jondhi til en offentlig høring om et Gas-kraftværk, som myndighederne har planlagt at bygge i de fattige sortes baghave. Høringen var voldsomt besøgt og for os en spændende indikation på, at aktivismen i USA lever i bedste velgående.
Vi drak ikke kaffe på Starbucks.
Onsdag 18. april
Sarah Holm Johansen – LeftRight Productions
Vi besøgte den danske TV-journalist Sarah Holm Johansen, der bor i New York og arbejder som freelance journalist og dokumentarist. I øjeblikket er hun tilrettelægger af en dokumentar om Trump med titlen”Citizen Trump”, der bliver produceret til “History Channel”. Inden dette projekt har hun arbejdet for CNN og har blandt andet været i Libanon med Christiane Amanpour for at lave en programserie om kvinders rettigheder. Tilbage i 2013 var hun tilrettelægger på én af de største, og i hvert fald dyreste dokumentarserie om global opvarmning –
“ Years of Living Dangerously”. En serie hvor man forsøgte at fange verdens opmærksomhed ved at lade nogle af Hollywood og USAs kendteste personligheder rejse rundt i verden for at rapportere om klodens sande tilstand.
Sarah gav os et indblik i hvordan det er at arbejde som freelance TV-dokumentarist i New York. Hvad der skal til for arbejde sig op til de gode jobs – hvad det kræver, og hvad det fagligt kan give. Samtidig kunne hun give os et godt indtryk af, hvad der efterspørges på det amerikanske tv-marked og indenfor tv-dokumentargenren i USA netop nu. Det var et på alle måder spændende møde med en engageret og dedikeret dansk journalist, der har gjort karriere i en hård og konkurrencepræget verden.
Onsdag 18. – 19. april
Tribeca Filmfestival
https://www.tribecafilm.com/
Eftersom Tribeca Filmfestival primært foregår om aftenen, var det kun muligt for os at deltage I to sessions.
På åbningsaftenen, som indledtes med en tale af Robert De Niro, så vi filmen Love, Gilda, som tegner et spændende og festligt portræt af den nu afdøde komiker Gilda Radner.
Sidste aften i New York så vi den fantastiske gangsterfilm Scarface fra 1983, skrevet af Oliver Stone og instrueret af Brian De Palma. Skuespillerne Al Pacino, Michelle Pfeiffer og Steven Bauer, der alle leverer en pragtpræstation i filmen, deltog efter fremvisningen i en debat sammen med Brian De Palma. Vi hæftede os særligt ved Al Pacino og Steven Bauers pointer om, hvorfor deres karakterer Tony og Manny fungerer så godt og ægte på det store lærred, nemlig at de havde haft tid til at lære hinanden og hinandens karakterer grundigt at kende inden optagelserne gik i gang. De vidste præcis, hvilken fortid Tony og Manny havde haft sammen – før filmens nutid. Som Robert McKee sikkert ville sige: it is all about being. You must create a true character.
Debatten endte dog som en pinlig scene fra et dårligt filmmanuskript – læs her:
https://www.usatoday.com/story/life/entertainthis/2018/04/20/scarface-35-anniversary-tribeca/535228002/
At se to store film med Robert McKees briller på var den perfekte afslutning på en oplevelsesfuld og lærerig tur. Tak for denne gang.