Virksomhedskurser får også PU-støtte

Som medlemsvirksomhed i PU kan I arrangere kurser for medarbejderne med PU-støtte. Læs mere her på siden om, hvordan man gør, og få inspiration til jeres egne virksomhedskurser.

Få inspiration til jeres virksomhedskurser i dette idekatalog. Foto: Thomas Tolstrup.

Som medlemsvirksomhed kan I søge støtte til interne kurser på redaktionen. Kurserne skal have karakter af efteruddannelse og må ikke være oplæring, teambuilding og lignende.

På denne side har vi samlet et lille idekatalog, der måske kan inspirere til jeres eget interne kursus. Men inden da får I en kort beskrivelse af støtten til interne kurser fra Pressens Uddannelsesfond.

Hvorfor afholde interne kurser på arbejdspladsen?
Forskning i transfer viser, at overførsel af læring fra kursus til praksis på arbejdspladsen er mest effektiv, når kursisten får mulighed for at anvende det nye med det samme, han/hun er tilbage på jobbet.

Med et arbejdspladskursus har ledelsen god mulighed for at tilrettelægge emne og tidspunkt for kurset med nye tiltag på mediet/redaktionen. Derved er mulighed for at bruge det nye i praksis optimal. 

Derved får I mere læring for pengene.

Sådan får I støtte
Ansøgningen sker ved at bruge skema E.

I skal vedhæfte et budgetskema til ansøgningen – det finder I på samme side. I budgetskemaet beskriver I bl.a. de udgifter, I har i forbindelse med undervisningen.

Støtten er maksimalt 550 kr per deltager per dag. (Dog forhøjet til 825 frem til 30. juni 2022)
Andre ansatte fra virksomheden kan deltage i kurset uden støtte fra PU.

Hos Pressens Uddannelsesfond står Else Bjørn (ebj@pu.dk) til rådighed for hjælp og vejledning.


Idekatalog med inspiration til interne kurser på arbejdspladsen

De fleste kursusudbydere hos mediernes Efteruddannelse underviser også gerne på interne kurser. Her har vi samlet en række eksempler, men der er mange flere. Kig på mediernesefteruddannelse.dk/udbydere.

Brug din stemme og bliv hørt
Hvad enten man laver radio, podcast, tv eller blot har brug for at præsentere sine ideer for kolleger til et møde, er stemmen og kroppens sprog afgørende for, om man brænder igennem og får sit budskab formidlet. På et en-dagskursus lærer man at trække vejret, så ordene får luft, og at pauser ikke blot er ok, men også giver udsagnet vægt. Man øver at tale et lokale op og tage den plads, man skal have, og at stå og sidde, så man lyder troværdig.
Hvem: Living Voice
Web: https://www.livingvoice.dk/
Mail
info@livingvoice.dk

Research, rubrikker, interviewteknik og live
Tommy Kaas og Niels Mulvad blev kendt for datajournalistik, men har i mange år lavet mange typer efteruddannelse for journalister. De har oplæg og korte kurser skræddersyet til en efteruddannelsesdag på arbejdspladsen, f.eks. om rubrikker, om undersøgende journalistik i hverdagen, om interviewteknik, om aktindsigt, om hvordan vi skriver, så historien er brugbar og værdifuld for læseren.  Eller om hvordan vi inddrager læserne og gennem journalistikken finder nye løsninger til udfordringer, hvordan man er en naturlig live vært, og om digital research, som Berlingske har været på internt kursus i. Mange af kurserne kan også holdes online.
Hvem: Kaas & Mulvad
Web: kaasogmulvad.dk/forside/interne-kurser/
Mail
: post@kaasogmulvad.dk

Mobilfoto, -video og videoredigering
Fotograf Robert Wengler har blandt andet undervist på Jysk Fynske Medier i hold for 4-8 personer i billedredigering for journalister (2-dages kursus), og i Adobe Premiere for fotografer (1 dag). Han kan desuden tilbyde 1- og 2-dages kurser i bedre foto med mobil, mobilvideo og videoredigering i små hold.
Hvem: Modulkursus, v. fotograf Robert Wengler
Telefon: 20430656
Web: www.modulkursus.dk/
Mail: info@modulkursus.dk

Konstruktiv journalistik
Ulrik Haagerup er manden bag Constructive Institute, der arbejder for at hjælpe journalister og medier, der gerne vil udvikle journalistikken fra sort/hvide konflikter og polarisering hen mod nye løsninger og et højere oplysningsniveau. Haagerup og hans kollegaer har f.eks. undervist og inspireret Ritzaus journalister og tilbyder både endagskurser og workshops på arbejdspladsen.Hvem: Constructive Institute
Telefon: 60138600
Web: www.constructiveinstitute.org
Mail: uh@constructiveinstitute.org

SoMe, podcast, lokaljournalistik og nyhedsbreve
Jan Birkemose har en fortid som undersøgende journalist på Ekstra Bladet og chefredaktør på A4, men er i dag ejer af medietrends.dk, der analyserer medieudviklingen og holder kurser. Han har bl.a. holdt kurser for Berlingske og TV2-regionerne i at bruge værktøjet CrowdTangle til at finde og analysere historier og tendenser på de sociale medier, men han kan også formidle undervisning i podcasts, lokaljournalistik og nyhedsbreve, der bliver åbnet.
Hvem: Medietrends.dk ved Jan Birkemose
Telefon: 23 38 42 10
Web: www.medietrends.dk/medietrends-kurser
Mail: jan@janbirkemose.dk

Værtstræning og speak
Tina Bilsbo er en kendt radio- og tv-vært, som nu bruger sin erfaring i undervisning og medietræning. Berlingske har været glade for et intern kursus i værtstræning og speak. Bilsbo giver også stemmetræning, som er relevant, efter mange medier er begyndt at give brugerne mulighed for at lytte i stedet for at læse.
Hvem: Be by Bilsbo
Telefon: 3119 3213
Web: bilsbo.dk
Mail: tina@bebybilsbo.dk

Skriv kreativt og fængende
Jakob Fälling har i over 15 år undervist journaliststuderende på DMJX i genrer som reportage, portræt og fortællende journalistik, og underviser også uddannede journalister. F.eks. har journalister på Nordjyske fået et internt kursus i digital fortælling og fortællende journalistik.
Hvem: Jakob Fälling
Telefon: 29131716
Web: fälling.dk
Mail: jakob.falling@gmail.com


Med litteraturens virkemidler
Rikke Hyldgaard er journalist, forfatter og lektor ved SDU, og fik i 2011 Spadestikprisen for sin fortælling om en ung soldats oplevelser i Afghanistan. Hun brænder for at bruge litteraturens virkemidler i journalistikken, og har bl.a. besøgt TV Syd og Sjællandske Medier for at lære kunsten – og håndværket – fra sig.
Hvem: Rikke Hyldgaard
Telefon: 40720387 
Web: rikkehyldgaard.dk
Mail: rikkehyld@gmail.com


Podcasts
I 2019 skrev Dorte Palle og Tor Arnbjørn den første danske bog om podcasts. De har begge en solid baggrund i lyd og journalistik fra DR, og de har både produceret og været chefer, før de blev selvstændige, hvor de bl.a. har undervist Jyllands-Postens journalister i at lave podcasts. Rakkerpak, som de kalder sig, tilbyder både helt korte oplæg og længere forløb.
Hvad: Rakkerpak Productions
Hvem: Dorte Palle og Tor Arnbjørn
Telefon: Dorte 5368 0969 Tor 20942073
Web: www.rakkerpak.nu
Mail: dortepalle@rakkerpak.nu


Ideudvikling og ledelse
Klaus Henriksen er cand.comm. og tidligere udviklingsredaktør på TV-Avisen og redaktionschef på Københavns Radio og lektor på RUC. Han har i mange år undervist på et forløb i forandringsledelse, som har fået positive tilbagemeldinger, men rykker også ud til inspirationsdage og kortere kurser. På Jysk Fynske Medier har han f.eks. undervist i ideudvikling og ledet et internt kursus under titlen: Redaktør – er det noget for mig?
Hvem: Klaus Henriksen
Hvad: Mediekonsulenterne
Telefon: 21954343
Web: www.mediekonsulenterne.dk
Mail: klaus@mediekonsulenterne.dk


Foto for journalister og fotografer
Fotografværkstedet har både efteruddannet journalister og fotografer og andet godtfolk i at tage bedre fotos, i at efterbehandle billeder og arbejdet i et godt digitalt flow. Fotograferne Søren Voigt Juhl og Lars Bertelsen, som står bag Fotografværkstedet, har stor erfaring i sammen med arbejdspladsen at lave korte, specialdesignede kurser.
Hvem: Søren Voigt Juhl og Lars Bertelsen
Hvad: Fotografværkstedet
Telefon: 20144830
Web: www.fotografvearkstedet.dk
Mail: lars@fotografvearkstedet.dk